Obvladovanje jeze

Jeza je povsem naraven odziv, ko se počutimo napadene, poškodovane ali oškodovane.

Je povsem običajno čustvo, prav tako kot sta na primer veselje ali žalost. Vendar pa lahko, ko stopnja jeze prestopi prag zdravega in pozitivnega izražanja, izgubimo nadzor nad obvladovanjem jeze, kar pa lahko vodi v različne težave, ne le težave s samim seboj, ampak tudi v konflikte z družino in drugimi ljudmi.

 

 

Izražanje jeze na negativen način se kaže skozi agresivno vedenje, lahko gre celo tako daleč, da za druge predstavljamo vir agresivnosti in grožnje. To pa je že stopnja jeze, ki je več ne moremo obvladovati sami in nas lahko privede do najrazličnejših težav in prekinitev poprej dobrih odnosov z drugimi. Jeza lahko moteče vpliva na naše misli in vedenje. Ovira našo sposobnost razmišljanja in razsodnosti  ter nas lahko vodi v impulzivna, nepremišljena dejanja. Jeza je lahko tudi obrambni mehanizem, ko se počutimo osramočene in prizadete.

Če jezo potlačimo ali jo ponotranjimo (jo obrnemo vase), lahko to privede do težav, ki izvirajo iz potlačevanja jeze, kot so motnje prehranjevanja, samopoškodovanje in zasvojenost z drogami ali alkoholom. Ljudje, ki jim je težko govoriti o tem, kaj čutijo ter kako se počutijo ali pa so v preteklosti morda doživeli travmatični dogodek, pogosto obrnejo jezo navznoter. Ne glede na to, ali svojo jezo izrazimo navznoter ali navzven, je oboje nezdrav in negativen način izražanja jeze.

Če občutite jezo, imate vso pravico, da jo izrazitite. Zdrav način izražanja jeze je izražanje jeze na asertiven način.

Vsakdo ima pravico, da:

+ Izrazi svoje občutke.

+ Je obravnavan s spoštovanjem.

+ Izrazi svoje lastne potrebe in želje.

+ Sam odloča o sebi.

+ Dela napake.

+ Spreminja svoje mnenje.

+ Pove, ko česa ne razume.

+ Vpraša, če oziroma ko si kaj želi.

+ Zavrne odgovornost za težave drugih ljudi.

+ Normalno deluje z drugimi ljudmi, ne da bi se pri tem počutil odvisnega od drugih ali iskal njihovo potrditev.

+ Reče ne brez občutka krivde.

Včasih, ko smo jezni, je zelo enostavno znesti jezo na negativen način na tiste ljudi, ki so nam blizu. Če čutite, da izgubljate nadzor nad jezo, SE USTAVITE, GLOBOKO DIHAJTE IN ŠTEJTE DO DESET!

 

Razmislite o bolj zdravih načinih izražanja jeze:

– zgrabite blazino in znesite jezo nad njo (jo boksajte, vpijte vanjo)

– pojdite na sprehod

– odločite se za tek

– telovadite

– uporabite različne tehnike sproščanja

– meditirajte

Ko se pomirite, boste lahko izrazili jezo na bolj pozitiven, asertiven način. Jezo boste tako lahko obvladali. Ugotovili boste, da je, če izražate jezo na bolj jasen, miren in obvladljiv način, večja verjetnost, da vam bodo drugi prisluhnili, kot če izražate jezo na negativen način – tako da kričite, ste agresivni in nasilni.

Če svojo jezo izražate navznoter, se zatekate k samopoškodovanju in v sebi zakopavate boleče občutke, lahko resnično pomaga, če se z nekom pogovorite in delite svoje občutke z njim.

 

One Response so far.

  1. Nina says:

    Zanima ne, kako se jezo obvladuje v neposrednem stiku z drugimi. Kaj mi pomaga predlagana možnost, da grem na sprehod, ko se razjezim v službi, ko ni možno, da grem na sprehod?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *